Bestil tid: +45 42 47 34 50 - eller kontakt her: kontakt@psykologtrinemundbjerg.dk

Alle mennesker kan opleve at have travlt og at være stressede. Kortvarig stress er en naturlig og ikke-skadelig reaktion, tværtimod er kortvarig stress kroppens og hjernens måde at aktivere vores indre alarmberedskab der gør os klar til at kæmpe og præstere.

Men når den kortvarige stress ikke ’slukker’, men bliver længerevarende, skal vi være opmærksomme og handle på det, for langvarig stress kan medføre alvorlig sygdom fx hjerte-kar-sygdomme, blodpropper og depression.

Langvarig stress opstår når stresspåvirkningen ikke aftager, men tvinger vores kroppe til at blive i alarmberedskab.

Når kroppen tvinges til at blive i alarmberedskab i længere tid, får kroppen ikke mulighed for at restituere, og restitution er vigtig for os, vores kroppe og vores hjerner.

Stress er ikke en sygdom, men en belastningstilstand der kan opleves som værende både fysisk og psykisk.

stresset kvinde

Fysiske

• Hovedpine
  • Hjertebanken eller trykken for brystet